lördag 4 februari 2012

God snabb och lätt rätt!

Gårdagens fredagsnöje för Sambon och mig var att gå runt på vårt närmaste och nyrenoverade Ica och bli bjudna på provsmak. Tips! Det är verkligen ett billigt och roligt fredagsnöje. God mat och mingel med grannar, arbetskamrater, klassföräldrar och andra trevliga människor som man känner igen.

Idag när Sambon och jag var ute och gick för att handla färg och hö så tog vi en pensionärslunch på Rosalis deli dvs. vi delade på en tallrik Alfredos pasta + en maffig muffins. Sedan rullade vi hem. Nej vi rullade inte hem men om vi hade ätit varsin tallrik pasta och varsin maffig muffins så hade vi gjort det.

Sönerna var hungriga när vi kom hem. Då bjöd jag dem på ett av Icas provsmak från igår. Superenkelt!

Skink- och ostquesadilla
1 tomat skuren i tunna tunna halvmånar
8 tortillabröd
Lufttorkad skinka riven i små bitar
150 g mozzarella eller annan god lagrad ost
Färska basilikablad
Salt och svartpeppar

Ta ett tortillabröd och lägg ost på det. Lägg sedan på tomat, skinka och basiliakblad. Krydda med salt och peppar. Toppa med ost. Lägg ett tortillabröd ovanpå alltsammans och tryck ihop det hela. Gör så med alla tortillabröden. Värm tortillabröden med fyllning i en stekpanna på spisen i cirka 2 minuter per sida. (Det stod att man skulle pensla med olja på bröden men det gjorde inte jag. Det fungerade bra ändå i teflonpannan).

Killarna tyckte att det var supergott!

2 kommentarer:

Fru Venus sa...

Det är smarrigt, brukar göra en liknande variant. Jag kan se dig och sambon framför mig, konstant nykära :-)

Shamrock sa...

provsmakningar är kul