fredag 11 maj 2012

Nu har jag börjat baka bröd!


  1. Bröd som skall stå i kylskåpet under natten

  2. 25 gram jäst
  3. 4 dl vatten
  4. 1 dl mjölk
  5. 1 msk honung
  6. 1 ½ tsk salt
  7. 9½ dl vetemjöl
  8. 1 dl grahamsmjöl
Kväll. Rör ut jästen i lite av vattnet. Rör ned resten av vattnet och mjölken. Rör ned honung och salt. Blanda ned vetemjöl och grahamsmjöl och blanda snabbt ihop till en kladdig deg. Pudra över lite mjöl. Låt degen vila i rumstemperatur i 30 minuter. 
Ställ in degen i kylskåpet över natten. 

Morgon. Sätt ugnen på 225 grader. Häll upp degen på ett bakbord men knåda den inte. Tryck ut degen till en rektangel som är 2 cm tjock. Skär ut så stora bitar som du tycker är lagom. Pudra lite mjöl över bitarna. Lägg bitarna på bakplåtspapper på en plåt. Grädda i 15 - 20 minuter.

Nu vet jag inte om det kommer att bli gott för jag har aldrig bakat bröd på det här sättet förut. Nästan aldrig på något annat sätt heller. Ni får rapport imorgon bitti om hur det smakade och blev. 

1 kommentar:

Singelmamman sa...

Och bild. Nu blev jag sugen på att baka jag med.