söndag 23 september 2012

Inga gröna ärtor

Idag har det känts lite avslaget här hemma. Sambon och Största är lite småförkylda. De mår så där varken eller. De har inte feber. Jag mår bra, är bara lite rastlös.

Eftersom jag tycker det är roligt att laga mat så bestämde jag mig för att jag skulle roa mig med matlagning. Fläskfilégrytan i ung med potatis- och palsternacksmos. Fläskfilén har jag marinerat i kaffe och soja. Den blev vackert rödbrun! Det är mitt eget recept men jag har snott idéer lite här och där. Jag gjorde ungefär så här:

Marinera 2 fläskfiléer i 1 dl starkt kaffe och 1 dl soja. Lägg filéer och marinad i en plastpåse och marinera i minst en timma i rumstemperatur.
Skala 18 potatisar och 2 palsternackor (jag hade bara en palsternacka men jag tror att det blir bättre med två eller tre).
Värm ugnen till 225°.
Skiva 14 normalstora champinjoner och skär ½ orange paprika i strimlor. Stek champinjoner och paprika i smör tillsammans med en vitlöksklyfta. Häll upp i en skål och ställ åt sidan.
Skär ett paket bacon i små bitar. Stek och låt rinna av på hushållspapper. Låt baconet ligga kvar på pappret.
Stek en gul lök. Häll löken i skålen med paprika och champinjoner.
Slå av marinaden från från fläskfilén men spara och häll 2 msk av marinaden och 2 msk honung över champinjon/paprika/lök-blandningen. Krydda blandningen med en halv tsk sambal oelek och knappt en halv tsk cayennepeppar. Rör ned 2-3 msk creme fraiche och 2-3 dl grädde.
Stek fläskfilén. Lägg den i en stor ungsfast form. Slå över champinjon/paprika/lök/grädd-blandningen. Strö över bacon och 10-12 syltlökar och häll över 2 msk balsamvinäger.
Ställ formen i ungnen i 40 minuter.
Koka potatis och palsternacka. Mixa potatis, palsternacka, salt, vitpeppar, lite grädde, lite mjölk, 1½ tsk muskot och 1 dl parmesan.
KLART!
Fläskfilérätten blev suverän!
Tyvärr hade jag för mycket vätska i mitt mos så det blev för löst men det blev ändå väldigt gott!
Servera svarvinbärsgelé och en sallad till. 

6 kommentarer:

Jenny sa...

Åh vad gott det låter!! Snor receptet till väl valt tillfälle!

JaanaM. sa...

Låter som en mumsig middag! Parrar perfekt en söndag!

Malla sa...

men alltså, det där lät gott, blir det mkt kaffesmak?

Knasterfaster sa...

Krakelsprakel: Jag gör det. Det går lika bra att ha ris eller klyftpotatis till.
Jaana: Japp, på söndagar passar det att göra mat som tar tid att laga.
Malla: Nej, det smakade inte alls kaffe men köttet blev väldigt fint. Det såg viltfärgat ut.

Singelmamman sa...

Hade samma fråga som Malla. Låter väldigt spännande. Ska jag också prova. Tur att du skrev inga gröna ärtor, för jag gillar inte gröna ärtor.

Knasterfaster sa...

Singelmamman: Det är min sambo som envisas med de där gröna ärtorna på burk. Jag "glömde" ha i dem i min gryta. De stod förresten inte i mitt recept. Frysta gröna ärtor tycker jag om. Tinade alltså. Till fisk.